#9 – Jak używać edytora Power Query

Edytor Power Query

Power Query to edytor danych, który jest dostępny w programie Microsoft Power BI. Służy do przetwarzania, integrowania i transformowania danych z różnych źródeł, takich jak bazy danych, pliki, aplikacje internetowe itp. Umożliwia on wybieranie, przekształcanie i łączenie danych w celu przygotowania ich do wizualizacji i analizy. Edytor Power Query posiada prosty interfejs graficzny, dzięki któremu łatwo można tworzyć i edytować zapytania M (język zapytań Power Query). Można z niego korzystać zarówno w aplikacji Power BI, jak i w innych programach, takich jak Excel czy Azure Data Factory.

Więc zacznijmy od uruchomienia Edytora Power Query

Narzędzia główne

Narzędzia główne Edytor Power Query

Tutaj mamy narzędzia z podstawowymi operacjami, które możemy wykonywać na naszych danych.

Z tego poziomu będziemy je ładować, zarządzać ich ustawieniami, czy też wykonywać podstawowe przekształcenia.

Wybieranie kolumn

Przy okazji zobaczmy jak wyczyścić nasze tabele ze zbędnych kolumn. Znajdź przycisk Wybieranie kolumn i kliknij. Zobaczysz okienko w którym wyświetlają się wszystkie kolumny, które w danym zapytaniu występują.

Kliknij na zapytanie ’Lokale’.

Jak widzisz mamy tutaj sporo pustych kolumn, które do niczego nie są potrzebne a bardzo źle wpływają na przejrzystość.

Skorzystajmy z Wybierania kolumn i odznaczmy kolumny, których chcemy się pozbyć.

Przejdź do kolumny

Czasami jednak nie da się inaczej, i będziesz mieć przed sobą tabelę z kilkunastoma, może nawet kilkudziesięcioma kolumnami. I jak tu znaleźć tę jedną, której szukasz?

Pod przyciskiem Wybieranie kolumn ukrywa się jeszcze jedna opcja – Przejdź do kolumny.

Za jej pomocą szybko przejdziesz do interesującej Cię kolumny bez przewijania i szukania jej w oknie edytora.

Zachowaj i usuń wiersze

A tutaj już możesz pobawić się z danymi na poziomie wierszy. Niektóre przekształcenia będą wymagały usunięcie nadmiarowych lub zachowanie innych wierszy. Tutaj znajdziesz opcje dotyczące tych operacji.

Podziel kolumnę

Czasami musisz podzielić kolumnę w której znajdują się wartości, które powinny znajdować się nie w jednej a w kilku. Tutaj znajdziesz opcje podziału zarówno według ogranicznika jak i liczby znaków.

Grupowanie

Funkcja grupowanie pozwala na grupowanie wierszy w tabeli w oparciu o jeden lub więcej kryteriów.

W oknie edytora Power Query kliknij na kartę „Grupuj”, która pojawi się po lewej stronie. W polu „Kolumny” wybierz kolumnę lub kolumny, według których chcesz grupować dane, dodaj kolumny agregujące, np Suma, Iloczyn, itp

Następnie kliknij na przycisk OK. Power Query utworzy nową tabelę z danymi zgrupowanymi według wybranych kryteriów.

Formatowanie

W edytorze Power Query możesz masowo zmienić formatowanie wartości. Zmieniać wartości na wielkie/małe litery, przycinać, czyścić, dodawać prefiksy i sufiksy.

Te opcje znajdziesz w zakładce Przekształć

Formatowanie wartości w Power BI

Operacje na datach i godzinach

Również w zakładce Przekształć znajdziesz opcje dotyczące działać na czasie. Możesz formatować daty i godziny w taki sposób, aby spełniały wymagania dalszej pracy z nimi.

Tworzenie kolumn kalkulowanych i warunkowych

Przejdźmy do kolejnej zakładki – Dodaj kolumnę.

Przechodząc dalej do Dodaj kolumnę niestandardową otworzy Ci się okno w którym możesz napisać niestandardowy kod, który stworzy nową kolumnę.

Możemy na przykład w naszej tabeli ’Lokale’ stworzyć dodatkową kolumnę, która obliczy nam wartość m2 każdego z lokali.

Dodawanie kolumny niestandardowej w Power BI

W bardzo podobny sposób możesz też stworzyć kolumnę warunkową. Jak sama nazwa wskazuje wartości w niej będą zależały od spełnienia określonych warunków na zasadzie jeżeli Y to A, w przeciwnym wypadku B.

W Edytorze Power Query znajdziesz też dedykowane, banalnie proste narzędzie do tworzenia takich kolumn.

Dodawanie kolumny warunkowej w Power BI

Kolumna z przykładów

A na sam koniec zostawiam Ci pewien smaczek – kolumna z przykładów.

Wyobraź sobie, że Power BI potrafi stworzyć niestandardową kolumnę bez napisania ani jednej linijki kodu. Wystarczy, że wprowadzisz w kilku kolumnach wynik, który chcesz uzyskać.

Algorytmy porównają to, co wpisałeś z zawartością innych kolumn i automatycznie skomponują odpowiedni kod.

Ta funkcja jest ogromnie przydatna w szczególności przy operacjach na stringach i datach.

Powiedzmy, że masz tabelę składającą się z [Imię], [Frugie Imię], [Nazwisko]:

ImięDrugie ImięNazwiskoWynik
MarcinJanuszJabłońskiJabłoński J. Marcin
AnnaMariaGruszeckaGruszecka M. Anna
DominikaMartaŚliwińskaŚliwińska M. Dominika
StefanCzereśniakCzereśniak Stefan

I potrzebujesz nowej kolumny z wartościami jak w [Wynik].

Co robisz? Możesz oczywiście stworzyć kolumnę niestandardową i wpisywać z palca kod, który przekształci tekst w odpowiedni sposób.

Możesz też skorzystać z funkcji Kolumna z przykładów i wpisać tylko wartość zaznaczoną na pomarańczowo a cały kod dla pozostałych wierszy zostanie stworzony automatycznie.

Czy to było przydante?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Join Us!

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.